Proteinpannkaka

Har just ätit lunch, det vart proteinpannkaka/plättar vad man nu vill säga=) Jag kallar dom nog för pannkakor för dom vart mer som amerikanska pannkakor, ganska små och fluffiga. Sen vart dom rosa också av hallonprotein pulvret=)

1 XL ägggula (ca25g) p4 f7 80
4 XL äggvitor (ca 180g) p18 74
30g proteinpulver hallon p22 k2 f2 120
125g kvarg

Vispade ihop ägggula, proteinpuvlret och kvargen sen visade jag äggvitan för sig så den blev fluffig och fin innan jag blandade samman allt. Sen ner i en stekpanna på medium värme. varje pannkaka var drugt en halv dl stor så det vart typ 10st om jag inte minns fel. och till det serverades resten av kvargen som fanns i burken alltså 125g och ca 100g björnbär, hade även i lite canderel strö för att söta den blandningen lite.

näringsvärdet på hela rätten blir på ett ungerfär:
kcal 480
protein 70g
fett 9g
kolhydrater 25g

Tar man bort björnbären så försvinner 13g kolhydrater och ca 60kcal. observera att stekfettet inte är inräknat.

Ruskigt enkelt och förvånansvärt gott och nyttigt! det här kommer garanterat att göras fler gånger och varieras ytterligare en del, chokladpulver och lite kakao i vore säkert gott. den om man kan ta att det blir lite onyttigare så varför inte lite chokladbitar. tänkte även testa lönnsirap till nån gång eftersom att jag aldrig testat det.

Återkommer senare med bild, då ska jag även berätta om den spännande middagen som skall förtäras idag!=)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0