Axelträning!

Sitter och kollar på första säsongen av The Ultimate Fighter. Många av dom har man ju sett i UFC på senare tid och det är ganska roligt att se vad dom har förändrats och även hur själva upplägget på serien har förändrats.

Syrran var snäll och satt barnvakt ett par timmar idag på dan så jag fick åka och träna. Sånt uppskattas verkligen!=) Det blev axlar idag och sen lite lätt cykling i 10 minuter efteråt för att testa knäet lite. Just nu känns knäet rätt bra så det blir nog mer cykling i veckan, är riktigt less på att inte kunna köra nån form av cardio. Träffade Jonte på gymmet idag, riktigt kul! han körde nått mördarpass som han läst om i nån tidning. såg jobbigt ut men väldigt bra! tror jag ska testa det nån gång och sen skriva upp det här. Tog en portion brutal fx innan träningen och jag måste säga att det kändes bättre idag än sist. Magen gjorde inte samma uppror och jag kände av både beta alaninet och stimmet som är i. känns lovande inför kommande pass. Hur som helt så vart dagens upplägg som följer:

5 set hantellyft åt sidan 8-10 reps

4 set axelpress i maskin 15reps

3 set hantellyft frammåt 10 reps

2 set inåt rotation  i cabel 15reps

2 set utåtrotation i cabel 15 reps

2 set uppåt rotation med hantel 25 reps

Och efter det som sagt 10 minuter i lugnt tempo på cykel

De 3 sísta övningarna är för att stärka rotatorcuffarna, en grupp av små muskler som sitter i axeln vars uppgift är att hålla axelkulan på plats så att axeln inte roteras frammåt av bröst och övrig axelträning. ungefär så har jag för mig att det är i alla fall. Hur som helst så har jag haft lite problem med axlarna framför allt när jag kört tunga pressar men det blir betydligt bättre när jag regelbundet kör dessa rotationsövningar. Det är även anledningen till att jag väldigt sällan kör riktgit tungt i pressövningar för axlarna. ofta håller jag mig till 10-15 reps för tyngre än så och axlarna börjar göra ont, framför allt om jag slarvat med rotationsövningarna (vilket händer, hehe)

Kommentarer
Postat av: Brodin

Cykling 10 min? Jag körde HÅRD cykel i 60 min... :) Men du är duktig också!!!

2010-06-07 @ 19:52:23
Postat av: Jonas

haha du är kaxig du! tror vi får mötas upp för ett spinningpass så ser vi vem som står upp sen!! =)

2010-06-07 @ 20:28:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0